Search This Blog

Saturday, April 14, 2012

Mari khatam Al-Quran

Assalammualaikum.

Dengan tertulisnya topik ini, sesungguhnya tidak menjadikan gua lebih baik dari lu orang. Gua menulis sebagai peringatan untuk diri sendiri dan selebihnya gua harap dapat dimanfaatkan oleh yang lain. 

Setelah membuat kajian ringkas mengenai jumlah ayat di dalam Al-Quran, gua dapati umum bersetuju jumlah keseluruhannya adalah 6,236 ayat. Terdapat pendapat yang berbeza mengenai jumlah ayat tetapi ia adalah dari segi cara pengiraan bukan bermaksud ada ayat yang terkurang atau terlebih. 

Mengambil ringkas bahawa 1 tahun adalah 365 hari manakala 1 bulan adalah 30 hari, gua berjaya menghasilkan jadual tempoh khatam Al-Quran seperti di bawah - 

Jadual tempoh khatam Al-Quran
Jujurnya gua leka dengan tugasan dunia sehingga tiada masa dalam 1 hari yang diperuntukkan untuk membaca Al-Quran. Apabila gua congak kembali, sebenarnya tidak mustahil bagi setiap umat Islam untuk khatam Al-Quran, sama ada untuk kali pertama atau seterusnya. 

Bertitik tolak dari ini, gua berharap dapat kembali menjadikan amalan membaca Al-Quran sebagai rutin harian. InsyaAllah.

Better late than never. Amin.

1 comment: